Nina Vandeweghe x Taco Sipma

14 - 29 OKTOBER
za + zo: 12 - 17 uur + op afspraak
Galerie Refugiehuis UHaselt
Maastrichterstraat 100
3500 Hasselt

SAGA presenteert de dubbelexpo Nina Vandeweghe en Taco Sipma. Twee hedendaagse kunstenaars waarvan de stijl cartoonesk aanvoelt, zonder het te zijn, en zeer expressief te werk gaan. Hun werk bevat veel humor en raakt aan de pop cultuur.

Nina Vandeweghe woont en werkt in Brussel. Voor deze expo toont ze nieuw werk naast ouder werk uit de serie "Le Dictionnaire des Idées Reçues".
De werken van Nina Vandeweghe bestaan uit schilderijen, sculpturen, korte essays en fragmenten tekst. Haar werken vertonen een kleurrijke humoristische en expressieve stijl. Ze construeert haar composities meestal met fictieve, cartooneske personages. Haar schilderijen krijgen diepte en complexiteit door de opeenvolging van laag op laag waaruit de beelden ontstaan.

Vandeweghe onderzoekt in haar werk de complexiteit en tegenstrijdigheden van emoties. Zo vind je vaak smeltende of vloeiende elementen in haar werk terug die het soms ongrijpbare van emoties voorstellen. Haar werk toont vaak met humor de menselijke kwetsbaarheid en onderzoekt het intieme vs het publieke domein.

"Le Dictionnaire des Idées Reçues"
Deze serie werken, waar Nina Vandeweghe samenwerkt met de Belgisch-Nederlandse auteur en filmmaker Nina De Vroomeis, is een "21e eeuwse update" van Gustave Flauberts postuum gepubliceerde "Dictionnaire des Idées Reçues" (1911-13)

Het boek is voor Nina Vandeweghe de aanleiding om een reeks beelden te maken, waarbij ze opnieuw tekst gebruikt om haar visuele praktijk aan te wakkeren. In haar picturale series illustreert, becommentarieert of abstraheert ze de satirische woordverklaringen van Nina de Vroome.

Taco Sipma woonte en werkt in Zeeland, Nederland. Na eerder passages in Alley Gallery komt hij terug naar Hasselt met nieuw werk.
De Nederlander Taco Sipma schildert en overschildert, zijn kunst doet denken aan art brut, volkskunst. Het werk is gelaagd en expressief, naief, melancholisch en vol symboliek. Humor loopt als een rode draad zijn oeuvre. Popcultuur en Walt Disney zijn verwijzingen die opduiken in combinatie met propaganda typografie.
Het werk balanceert op de boeiende grens van (anti)esthethiek en roept steeds tegenstellingen op. Hij snijdt delen uit het doek om ze elders weer op te plakken. Het maakt geen onderscheid tussen belangrijk of zinloos, abstract of concreet.

© Nina Vandewe

© Taco Sipma

Previous
Previous

Olivier Vrancken & Maarten De Naeyer